Děti otestovaly nové vzdělávací programy a pomůcky

V červenci připravili lektoři z Fakulty rybářství a ochrany vod JU dvě vzdělávací akce pro děti z příměstského tábora Věda nás baví. Cílem bylo představit žákům dva nové vzdělávací programy, nazvané Kam plují ryby? a Od pramene k deltě, a vyzkoušet nové pomůcky, jako například interaktivní panel Od pramene k deltě nebo kompletní sadu rybích preparátů.


Jaký je rozdíl mezi pstruhovým a lipanovým pásmem? A proč se úhoři vydávají na dlouhé putování do Sargasového moře? Odpovědi na tyto otázky získaly děti z příměstského tábora, který organizuje společnost Věda nás baví, o.p.s. také díky novým pomůckám, které pracovníci Fakulty vytvořili v rámci dvou nových vzdělávacích programů Od pramene k deltě a Kam plují ryby?
Obě akce se uskutečnily ve dnech 14. a 28. července a na děti čekal bohatý program. Dopoledne se rozdělily na dvě skupiny, a zatímco jedna absolvovala program Od pramene k deltě, druhá se vydala na úhoří stezku, kde se dozvěděla, „kam plují ryby“, konkrétně ty, které migrují mezi sladkovodní a slanou vodou.
V rámci programu Od pramene k deltě, který vedla Mgr. Eva Dolejšová, Ph.D., se děti seznámily s komplexními informacemi týkajícími se řeky jako specifického ekosystému, který v průběhu své existence mění podobu. K tomu posloužilo klasické rozdělení toku na rybí pásma. Teoretický základ jim atraktivním způsobem poskytla powerpointová prezentace Od pramene k deltě, která tvoří hlavní faktickou náplň vzdělávacího programu a na jejíž obsah je navázána práce s pomůckami. Na obsah prezentace děti reagovaly vcelku pozitivně, i když spíše starší ročníky ve věku od 12 let. Pro mladší to bylo někdy příliš zdlouhavé a spíše si to žádalo různorodější dávkování informací. Co se jim naopak líbilo, byly, zejména díky poutavým ilustracím, výukové listy přibližující jednotlivé profily rybích pásem.
K tomu názorně si představit vodní tok dětem pomohla originální pomůcka, interaktivní tabule Od pramene k deltě, na kterou velmi pozitivně již reagovaly všechny děti.
To, jak podoba říčního koryta a síla proudu ovlivňuje tvar těla a ploutví u jednotlivých rybích druhů, si pak mohli zase vyzkoušet na dřevěných modelech ryb se sadami barevně odlišených ploutví. Pro mnohé byla tato na první pohled jednoduchá aktivita poměrně složitým problémem, děti si uvědomily, že ryba nemá jen prsní, hřbetní a ocasní ploutev, ale tako řadu jiných ploutví, z nichž každá může mít jinou funkci. U některých ploutví je třeba ještě dopilovat jejich tvar tak, aby hladčeji zapadly do škvír, které pro ně řezbář vytvořil, v některých případech totiž musely děti použít i trochu síly. Vedle toho děti na čekala také poznávačka rybích preparátů.
Děti velmi ocenily názornost nových pomůcek, zejména interaktivního panelu, na kterém mohly ověřit zrovna nabyté znalosti. Vkládání ploutví do dřevěných modelů ryb děti bavilo zejména kvůli tomu, že si mohly vyzkoušet také svou manuální zručnost.
Aktivita spojená s rybími preparáty spočívala zase v tom, že děti hádaly názvy rybích druhů na základě poměřování preparátů s ilustracemi ryb na plakátu. Jisté potíže jim činil fakt, že skutečné ryby nevypadají vždy jako na obrázku, ale barvou a tvarem se vždy přizpůsobují prostředí, ve kterém žijí, tudíž mají například jiný odstín nebo tělesnou kresbu. Na druhou stranu jim tato zkušenost přinesla poznání, že v přírodě se vše děje dynamicky, ve vzájemných souvislostech.
Druhá skupina mezitím absolvovala program Kam plují ryby?, kde se děti na příkladu úhoře říčního seznámily s migrujícími druhy a dovedly si představit složitý a nesmírně zajímavý životní cyklus úhoře. Lektorka Ing. Petra Plachtová si pro ně připravila řadu her, pracovní listy a webovou aplikaci Cesta úhoře. Velmi dobře zafungovala interakce mezi pomůckami vytvořenými v rámci projektu ScienceZOOM 2 a Interaktivní stezkou Cesta úhoře, které sestává z herního prostoru věnovanému úhoři říčnímu.
Děti se zábavnou formou seznámily s životním cyklem úhoře říčního a poté si znalosti ověřily formou pracovních listů a webové aplikace Cesta úhoře. Zejména z webové aplikace byly děti nadšené, a kdybychom je nepřerušily, strávily by u ní celé odpoledne. Pro využití aplikace je velmi důležité, že v prostorách Environmentálního střediska disponujeme velkým sálem s velkými obrazovkami, tudíž všechny děti vidí průběh hry. Ve větším počtu dětí není úplně nejvhodnější hrát tuto aplikaci, jestliže máme například jen notebooky.
Hraní webové aplikace odhalilo některé drobné nedostatky, na kterých musíme ještě s programátorem zapracovat. Ve hře jsou hluchá místa, je třeba přidat aktivní pole, při nichž se vyrolují otázky, a zejména změnit pravidla vyhazování protivníka. Jestliže se někomu podaří protivníka vyhodit, ten se vrací nazpátek a nemá vzhledem k množství políček nejmenší šanci ostatní dohnat. To vede v daném týmu ke ztrátě motivace hrát dál.
Naopak informační tabule a pracovní listy vázané na úhoří stezku se setkaly s kladným ohlasem zejména díky své přístupnosti, jednoduchosti a vtipu ilustrátora a grafika, který zvolil na infotabulích netradiční grafiku. Velmi pozitivně hodnotili nové pomůcky také lektoři, kteří děti doprovázeli, a vyžádaly si materiály k vlastními použití, jež jsme jim rádi poskytly.
Poté, co každá ze skupin absolvovala svůj vzdělávací program, se obě skupiny prostřídaly.
Po obědě čekala děti exkurze na Experimentální rybochovné pracoviště, kde měly příležitost zhlédnout řadu rybích druhů na vlastní oči. Z kádí se podařilo pracovníkovi Ing. Jiřímu Hájíčkovi vylovit například pstruha duhového, kapra, jesetery malé, podoustve, parmy a jiné druhy. Také jim ukázal akvarijní místnost s různými druhy nepůvodních druhů raků včetně atraktivních raků červených nebo do modra zabarvených australských druhů.
Z obou návštěv Vodňan a Fakulty rybářství a ochrany vod JU odjížděly děti nadšené a plné dojmů.

01 02 03 04

tiskova-zprava

 

Prezentace

Prezentace 2