Matematický tábor Katedry matematiky PF JU aneb „Doteď jsem chtěla být lékařkou, ale teď budu učitelkou matematiky.“ | |
Výše uvedené závěrečné prohlášení jedné z účastnic matematického tábora, žákyně druhého stupně ZŠ, vystihuje celkovou atmosféru a přínos matematického tábora se zaměřením na badatelsky orientovanou výuku (BOV). Tento ojedinělý tábor uspořádali ve dnech 12.–15. května 2015 v rámci řešení projektu scienceZOOM2 členové Katedry matematiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (mentoři pedagogů), a to ve spolupráci se zapojenými pedagogy (metodičtí garanti) a autory didaktických pomůcek s cílem praktického ověření vytvořených úloh zaměřených na BOV. Čtyřdenní soustředění, na kterém přijali účast také studenti, budoucí učitelé matematiky, aby se podíleli na plánování a realizaci aktivit spojených s výukou matematiky, probíhalo formou hry, s důrazem na kurikulum a klíčové kompetence v matematickém vyučování. Hry ve vyučování představují významný prostředek nenásilného výchovného vedení, získávání zkušeností, nových poznatků, dovedností a rozvíjení schopností. Vzhledem k tomu, že hry většinou probíhají ve skupinách nebo dvojicích, plní socializační úlohu, učí žáky zapojit se do skupiny a osvojovat si pravidla sociálního soužití, jsou tudíž tím nejpřirozenějším učením. Didaktické hry byly v rámci Matematického tábora zařazeny v nejrůznějších kontextech: v souvislosti se seznamováním s novým učivem (bubliny a geometrie, origami), procvičováním či opakováním (Česko, Pevnost Boyard), s vytvářením mezipředmětových vztahů (geocaching, bubliny) apod. Žáci, kteří se po čtyři dny aktivně účastnili všech aktivit tábora, je hodnotili jako atraktivní, přitažlivé; matematika touto formou hry jim nepřipadala obtížná, líbilo se jim, že všechny hry měly jasně daná pravidla a jejich vyhodnocení jim připadalo spravedlivé. Hry byly předem dobře materiálně zajištěny, nebyly řazeny náhodně, ale promyšleně se vzrůstající obtížností. V úvodní aktivitě si vybrané týmy (podle věku a školy) vybraly svůj název, vytvořily si týmovou vlajku, pokřik a vymalovaly si barevná trička týmovými znaky. Od této chvíle se začali žáci zapojovat do práce a soutěží podle svých dovedností, znalostí či schopností, hledali si své místo v týmu tak, aby aspoň někdy byli úspěšní, což v nich vyvolávalo pocit radosti, úspěchu a důvěry ve vlastní schopnosti. Součástí každodenní práce byl denní úkol, dílčí úkoly v soutěžích, ale také táborový úkol. Táborovým úkolem bylo představit na závěr prezentace o krásách matematiky, v jednotlivých týmech vytvořit postery či prezentace na téma „Co je pro vás matematika“. Nádherné, kvalitní a nadšením pro matematiku naplněné prezentace všechny týmy prezentovaly na závěr tábora. Nikomu se nechtělo z tábora odjet domů, děti se přihlašovaly na příští ročník. Zpracovaly: doc. RNDr. Helena Binterová, Ph.D., Katedra matematiky PF JU Mgr. Eva Niklesová, Ph.D.
|