Žáci ze základní školy z Rudolfova absolvovali dvoudenní program na MEVPIS

Fakulta rybářství a ochrany vod JU odstartovala první z dvoudenních vzdělávacích akcí, které se mají uskutečnit v rámci projektu ScienceZOOM2. Ve dnech 9.–10. dubna ho absolvovali vybraní žáci šesté a sedmé třídy Základní školy Rudolfov, kteří dorazili na MEVPIS ve Vodňanech již v ranních hodinách.


Bohatý program otevřelo Roadshow vedené lektorem Bc. Jakubem Krejsou, jehož cílem bylo seznámit žáky s různými tématy, kterými se na fakultě zabýváme, a navnadit je zábavnou formou na další program. Žáci tam mohli obdivovat krásně zbarveného raka červeného, vyzkoušet si znalosti v poznávačce různých druhů ryb nebo si vyzkoušet házení vrhací sítí na cíl. Po obědě na ně čekal vzdělávací modul Jak funguje říční niva, který vedl RNDr. Bořek Drozd, Ph.D. Tomu se podařilo někdy složitou problematiku přiblížit žákům tak, že si uvědomili význam tohoto ohroženého ekosystému, který z naší přírody na mnoha místech vymizel. Vedle řady interaktivních pomůcek měli žáci možnost soutěžit v týmech při řešení různých úkolů, jako byly například poznávačka obojživelníků a plazů s pomocí modelů a klíčů k určování druhů nebo mikroskopování.
Vzhledem ke krásnému počasí byl odpolední program zaměřený na outdoorové aktivity. Žáci navštívili přilehlé rybníky a absolvovali řadu dalších úkolů spojených též s pozorováním vodních ptáků a jiných živočichů. Po večeři pak program obohatila velmi zajímavá přednáška profesora Jacky Cossona, Francouze, který pracuje na fakultě a který během svého bohatého života řešil řadu výzkumných problémů po celém světě. Svou přednášku zaměřil na svůj výzkum mořských živočichů ve francouzské Polynésii. Přednáška probíhala v angličtině a byla tlumočena. Žáci byli nadšení nádhernými fotografiemi z exotického prostředí a procvičovali si znalosti angličtiny v praxi.
Druhý den pro ně byl připravený program Jak funguje rybník. Po krátkém úvodu a práci s modelem rybníka vyrazili žáci s lektorem Ing. Janem Regendou, Ph.D., který je vyzbojil planktonkami sloužícími k odlovu zooplanktonu. Žáci uskutečnili několik zajímavých nálezů včetně plodů vzácné kotvice plovoucí. Poté analyzovali odlovený plankton a s pomocí speciálních sítek provedli jeho roztřídění podle velikosti. Po návratu na MEPVIS pak podrobili svůj úlovek zevrubnému výzkumu pod mikroskopem.
Po obědě byl program zakončen vyhodnocením soutěží, které probíhaly během celého pobytu žáků ve Vodňanech, a udělování cen. Žáci odjížděli velmi spokojení a vedle zajímavého programu si též pochvalovali kvalitní ubytování a stravování.

01   02   03   04   05   06

tiskova_zprava