Studenty gymnázia zaujaly modely říční nivy a rybníka

„Máte super modely,“ napsal do hodnocení jeden ze studentů českobudějovického gymnázia v České ulici poté, co absolvoval vzdělávací program Fakulty rybářství a ochrany vod.

Ve středu 28. ledna představili lektoři Mgr. Eva Dolejšová, Ph.D. a Ing. Ján Regenda, Ph.D. žákům školy, jak funguje rybník a říční niva. Studenty nejvíc zaujal právě model říční nivy a model rybniční kaskády.
Během jednoho dne se uskutečnilo 5 workshopů pro různé třídy. V rámci modulu Jak funguje říční niva si žáci na vlastní kůži vyzkoušeli, s jakým podložím se mohou v daném ekosystému setkat. Ze všeho nejvíc je bavil „kontakt“ s bahnem. Na základě poutavého a krátkého výkladu věnovanému hydrologickým a biologickým tématům spojených s nivou pak samostatně vyplňovali pracovní listy. K pochopení fungování říční nivy jim posloužil zejména model, který dokáže simulovat i povodňový stav a demonstruje, jak se tento i pro člověka důležitý ekosystém vyrovnává s velkou vodou a přispívá k minimalizaci povodňových škod. Lektorka proto nezapomněla nabádat studenty k ekologicky odpovědnému chování, kdy mizení původních přírodních lokalit má velký vliv i na lidskou společnost.
Druhý modul nazvaný Jak funguje rybník pak žákům představil ekosystém rybníka z různých hledisek – biologického, hydrologického i z hlediska hospodářského. Žáci si mohli vyzkoušet různé typy sítí využívané rybáři a zaházeli si vrhací sítí. Na dvou modelech rybníka si osvojili, jak rybník funguje a jaké jsou jeho součásti.
Všech pěti workshopů se zúčastnilo celkem 88 studentů gymnázia a jejich učitelé. Akce se uskutečnila v rámci projektu ScienceZOOM2, který je zaměřený na propagaci vědy a výzkumu na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích a klade si za cíl vzdělávat v těchto tématech veřejnost od základních škol po dospělé.

 

foto01   foto02

tiskova_zprava.pdf