Žádné nové zprávy pro unavené davy: teenageři a konzumace zpravodajství
13:10
-
13:45
Přestávka
13:45
-
14:45
Digitální a online média, sociální sítě a digitální dovednosti ve výuce a učitelské praxi
14:45
-
15:00
Ukončení semináře, rozdání certifikátů, diskuse
Účastníci semináře se mohou těšit na praktické informace o třech aktuálních tématech mediální výchovy – reklamě, zpravodajství a digitálních médiích.
I. Vývojové trendy v reklamě Prezentace bude věnována vývojovým trendům v reklamě od 80. let 20. století do současnosti, a to především změnám v trendech obsahového a formálního zaměření reklamních sdělení.
Lektorka:
PhDr. Helena Pavličíková, CSc.
Autorka působí na Katedře společenských věd PF JU, přednáší filozofickou propedeutiku a dějiny české filozofie, zabývá se také didaktickými aspekty mediální výchovy.
II. Žádné nové zprávy pro unavené davy: teenageři a konzumace zpravodajství Prezentace seznámí posluchače s nejnovějšími výzkumy zabývajícími se užíváním zpravodajských médií a konzumací zpravodajských obsahů ze strany teenagerů. Pokusí se objasnit, nakolik "zájem o zprávy" souvisí s rozvíjející se občanskou a politickou angažovaností mladistvých. Pozornost bude rovněž věnována konceptu zpravodajské gramotnosti (news literacy/news media literacy) a jejího rozvíjení na základních a středních školách. Prezentace by mohla být přínosem pro všechny, kdo chtějí lépe pochopit proměňující se svět dnešních teenagerů a roli, jakou v něm hrají prostředky mediální komunikace.
Lektor:
Mgr. Marek Šebeš, Ph.D.
Absolvoval filozofii, mediální studia a žurnalistiku a sociologii na Masarykově univerzitě v Brně. Působí jako odborný asistent na Katedře společenských věd Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Zabývá se problematikou mediální výchovy, teorií a dějinami masových médií, společenskou rolí audiovizuálních a síťových médií a sociologií času. V letech 2005–2009 pracoval jako dramaturg dokumentárních filmů České televize.
III. Digitální a online média, sociální sítě a digitální dovednosti ve výuce a učitelské praxi Cílem prezentace je představit vybrané dovednosti, které jsou nutné pro efektivní a smysluplné využívání digitálních médií ve výuce. Důraz bude kladen na představení vybraných online kreativních nástrojů, které lze zdarma využít ve výuce. Jednou z klíčových znalostí potřebných pro úspěšné využívání digitálních a online médií je obeznámenost s možnostmi, které nám digitální technologie přinášejí. Prezentace posluchačům představí vybrané možnosti digitálních médií (zejména ty vycházející z jejich hypermediální povahy a interaktivity) a představí některé volně dostupné nástroje, které umožňují těchto možností využívat.
Lektor:
Mgr. Michal Šimůnek, Ph.D.
Michal Šimůnek působí od roku 2004 na Katedře společenských věd PF JU, kde vyučuje sociologii, antropologii a předměty z oblasti mediální výchovy, sémiotiky a vizuální sociologie. Dlouhodobě zaměřuje svoji pozornost na technické obrazy a hypermédia, věnuje se zejména možnostem a limitům jejich využití ve výuce a empirickém výzkumu.