Seznámení s vodními živočichy a jejich ekologií

 čtvrtek, 21. listopad 2013 00:00
Roadshow

Program:

9:00 - 9:05 ÚVOD
9:05 - 9:20 Rybí kvíz, zajímavosti ze života jeseterů, lososů a úhořů
9:20 - 9:45 Simulace rybího toku a vlivu různých typů znečištění na vodní organismy
9:45 - 9:55 PŘESTÁVKA
9:55 - 10:25 Vše o racích (druhy, rozšíření, račí mor, ekologie raků aj.), ukázka živých raků a manipulace s nimi
10:25 - 10:35 Debata, hodnocení RoadShow, ochutnávka čerstvého rybího tataráku
V případě dostatku času a zájmu vrhání rybářskou sítí na cíl
10:35 - 10:40 ZÁVĚR

Program – stručná charakteristika

1) Rybí kvíz, zajímavosti ze života jeseterů, lososů a úhořů
Lektoři vyzkouší znalosti studentů o vodní říši, o rybích druzích. Studenti se dále dozvědí zajímavé informace ze života úhořů, jeseterů a lososů. Lektoři představí například historii populací lososů ve Vltavě nebo problematiku migrace úhořů v našich vodách.

2) Simulace rybího toku a vlivu různých typů znečištění na vodní organismy
Formou hraní rolí a jednoduchého dramatizovaného výstupu se studenti dozvědí, jakým způsobem mohou znečišťovat vodu například zemědělec, chemik, domácí spotřebitel nebo papírny. Získají řadu praktických informací o tom, jak různé přípravky a chemikálie působí na vodní organismy, zejména na ryby. Podstatou této části je nenásilné zapojení studentů do aktivity, aby si mohli poznatky vyzkoušet na vlastní kůži.

3) Vrhání rybářskou sítí na cíl
Studenti si vyzkoušejí dovednost, která prověří jejich mušku a manuální zručnost – budou házet rybářskou sítí (vrhačkou) na cíl, konkrétně na plyšovou rybu. Tato aktivita je zaměřena spíše na uvolnění a pobavení.

4) Seznámení s raky
Lektoři představí studentům račí druhy žijící v našich vodách. Seznámí je například s problematikou znečisťování toků a introdukce nepůvodních raků. Studenti se dále dozvědí, co to je račí mor, co ho způsobuje a jaký má vliv na české původní raky.

5) Ukázky živých raků
Ukázka manipulace s raky, anatomie, rozpoznávací znaky. Studenti si budou moci na živého raka sáhnout, určit pohlaví a druh. Prakticky si vyzkouší vše, co se dověděli v předchozí teoretické části.

6) Ochutnávka čerstvého rybího tataráku
Studenti i učitelé budou moci ochutnat vynikající rybí tatarák, připravený jedním z lektorů. 

  Bc. Roman Lunda
 image005 Narodil se v roce 1988 v šumavském městě Sušice. Po absolvování střední školy nastoupil v roce 2009 na Fakultu rybářství a ochrany vod na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V roce 2012 dokončil bakalářské studium. V současnosti pokračuje v navazujícím magisterském studiu. V rybářském oboru se specializuje zejména na chov ryb v akvakultuře a velmi se zajímá o programy návratu ohrožených druhů do českých vod. 
  Lukáš Pál
 image007 Pochází z Blovic, vystudoval Církevní střední odbornou školu ve Spáleném Poříčí obor Ekologie a ochrana prostředí. Nyní je ve třetím ročníku oboru Rybářství na Fakultě rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity. Zajímá se o problematiku toxických látek a jejich vlivu na organismy.