Oblast robotiky představuje propojení technických a programátorských kompetencí tvůrců robota. V rámci prezentace budou na edukačních robotických stavebnicích ukázány způsoby práce robota, jeho řídící, výkonné a komunikační prvky, ovládání pomocí programu, sestavování programu apod. Účastník si udělá dobrou představu o tom, jaké povahy jsou problémy, řešené při vývoji robota a při jeho nasazení.
Programování robota v LEGO® Mindstorms®
Druhá část semináře bude zaměřena na problematiku programování robota v LEGO® Mindstorms®. Účastníci se seznámí sprogramováním jednotlivých úkolů pro výsledného robota a vyzkouší si jeho zkonstruování. Součástí této části semináře bude zadání úkolů (popis činnosti robota):
robot jezdící „cik cak“;
robot jede a zastaví po naražení do překážky (+ modifikace – robot se zastaví před překážkou);
volitelné úkoly: dokonstruování a naprogramování střílejícího robota, robot jezdící okolo krabice.
Proč bych měl/a přijít:
zkonstruuji si jednoduchého pojízdného robota ze stavebnice LEGO Mindstorms,
vyzkouším si ovládání jeho pohybu a senzorů, komunikaci robota s počítačem,
seznámím se s prostředím aplikace pro vytváření programů ovládajících robota
vytvořím pro robota jednoduchý program a vyzkouším jeho odladění v různých situacích.
Lektoři:
doc. PaedDr. Jiří Vaníček, Ph.D.
Autor je vedoucím Katedry informatiky PF JU. Dlouhodobě se věnuje didaktice informatiky a počítačem podporované výuky matematiky. Je autorem učebnic informatiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ. V posledních letech se zabývá zaváděním témat základů informatiky jako oboru do výuky technologií na školách, především algoritmizace a základů robotiky. Je ředitelem soutěže Bobřík informatiky.
Petr Hanus
Petr Hanus je studentem PF JU (obor Informační technologie ve vzdělávání – Katedra informatiky). V roce 2009 odmaturoval na SOŠ veterinární a zemědělské v Českých Budějovicích, konkrétně obor Výpočetní technika. Od roku 2010 studuje na Pedagogické fakultě JU. Momentálně zpracovává bakalářskou práci na téma Ovládání robotů LEGO® Mindstorms® pomocí aplikace Enchanting, která se zabývá programováním robotů LEGO® Mindstorms® s využitím alternativního software.