Úvod, organizační informace, představení struktury semináře
9:30–11:00
Badatelská biologie rostlin (RNDr. Renata Ryplová, Ph.D.)
11:00–12:30
Dýchejte nosem – realita nebo mýtus? (RNDr. Tomáš Ditrich, Ph.D.)
12:30–14:00
Stisk ruky vás odhalí! (Mgr. Lukáš Rokos)
Účastníci semináře se mohou těšit na praktické ukázky úloh BOV.
Konkrétně bude odborný seminář zaměřen mj. na:
ukázku úloh využitelných v BOV,
úlohy orientované na fyziologii rostlin, živočichů a člověka,
využití laboratorního výukového systému.
Cílem odborného semináře je dlouhodobé udržování vzájemné spolupráce a motivace cílové skupiny při koncepci hodin přírodopisu a biologie předmětů formou BOV.
Lektoři:
RNDr. Tomáš Ditrich, Ph.D.
Tomáš Ditrich (*1981) zakončil svá studia v r. 2011 obhajobou disertační práce z oboru Biologie ekosystémů. Svůj výzkum soustředí především na ekologii vodního a semiakvatického hmyzu (zejména ploštic) a ekofyziologii ektotermních živočichů. Je úspěšným řešitelem grantu Norské vědecké rady (program YGGDRASIL) a spoluřešitelem dvou projektů GAČR. Jeho práce byla mimo jiné oceněna cenou Nilse Møllera Andersena „Award for young heteropterists“, udělena komisí „International Heteropterists’ Society“ v r. 2010.
Mgr. Lukáš Rokos
Student doktorského programu Vzdělávání v biologii na Katedře biologie PF JU. Věnuje se zkoumání účinnosti badatelsky orientovaného vyučování v přírodopisu ve srovnání s klasickou výukou a také hodnocení žáků a studentů ve výuce přírodopisu a biologie. Je členem výzkumného týmu mezinárodního projektu ASSIST-ME, který se zabývá využitím formativního a sumativního hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování v přírodovědných předmětech a matematice.
RNDr. Renata Ryplová, Ph.D.
Renata Ryplová pracuje jako odborný asistent na katedře biologie PF JU. Absolvovala studium na PřF UK Praha, obor učitelství Biologie – Matematika a postgraduální studium na katedře fyziologie rostlin PřF UK Praha, kde dosáhla titulu Dr. Zabývá se studiem stresové fyziologie rostlin, zejména stromů v městském prostředí a emisí těkavých rostlinných látek do ovzduší. V tomto směru spolupracuje s Institutem pro výzkum atmosféry a životního prostředí v Garmisch – Partenkirchenu. V oblasti didaktiky se snaží o uplatnění badatelsky orientované výuky v botanických disciplínách a věnuje se též environmentální výchově.