Zeměpisné badatelské dny

 středa, 18. červen 2014 00:00
Popularizační Workshopy

Program:

9:00 - 9:15 Úvod, organizační informace, časový harmonogram aktivit
9:15 - 11:00 Praktické ukázky badatelsky orientované výuky zeměpisu I. – nácvik aktivit (hra geocaching, práce s GPS navigací, práce s teodolitem v terénu)
11:00 - 11:15 Přestávka
11:15 - 13:30 Praktické ukázky badatelsky orientované výuky zeměpisu II. – základní principy měření s anemometrem a hlukoměrem, práce s půdní sondou, zeměpisné kvízy a doplňující soutěže
13:30 - 14:00 Závěr, diskuze, rozdání certifikátů

Výukové aktivity v rámci Zeměpisných badatelských dnů (18.–20. 6. 2014) budou zaměřené na praktickou terénní výuku zeměpisu ve smyslu badatelsky orientovaného vyučování.

Pedagogové a následně i jejich žáci se seznámí se základními pravidly hry geocaching, osvojí si práci s GPS navigací a získají praktickou zkušenost s geocachingem a možnostmi jeho využití ve výuce. Zároveň si osvojí práci s teodolitem přímo v terénu. Vyzkoušejí si základní principy měření s anemometrem, hlukoměrem či práci s půdní sondou při tvorbě půdních profilů.

Zároveň jsou připraveny zeměpisné kvízy a doplňující soutěže (poznávání minerálů, české fauny a flóry aj.).

Program Zeměpisných badatelských dnů je zacílen na implementaci a rozšíření témat a metodických postupů badatelsky orientovaného vyučování (BOV) v rámci výuky zeměpisu. Badatelsky orientované vyučování umožňující práci žáků v reálném prostředí a za použití vědeckých postupů simulujících skutečnou vědeckou práci a při správném výběru obsahu učiva vede k efektivnějšímu pochopení probírané látky a má značný potenciál zatraktivnit pro žáky přírodní vědy. Zčásti je BOV schopna eliminovat i nedostatek praktických ukázek a pokusů v hodinách zeměpisu, nedostatečný rozvoj instrumentálních dovedností žáků, nedostatečné zaměření výuky na problémy, se kterými se žáci setkávají v každodenním životě. Představuje tak moderní vzdělávací směr, jehož aplikace v hodinách zeměpisu umožní zvýšení motivace a zájmu žáků a rozvoj jejich kritického myšlení, kreativity a schopnosti řešit problémy.

Lektoři:

 

Mgr. Petra Karvánková, Ph.D.

image006 Petra Karvánková působí od roku 2007 na Katedře geografie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích jako odborná asistentka. V rámci své pedagogické činnosti se zaměřuje především na didaktiku geografie a praktickou terénní výuku zeměpisu a krajinnou ekologii. Za posledních 5 let se podílela či stále podílí na min. 9 grantových projektech (např. Za změnou je učitel!, Kvalita nebo kvantita!, Elektronické environmentální vydavatelství, Geografický výzkum a jeho implementace v badatelsky orientovaném vyučování zeměpisu, Mapování invazních druhů rostlin v Jihočeském kraji aj.), získala 2 projekty financované FRVŠ na rozvoj praktické terénní výuky fyzické geografie. V rámci pracoviště KGE PF JU je koordinátorkou programu ERASMUS a garantem vzdělávání pro 1. st. ZŠ. V rámci PF JU je členkou Rady oborových didaktiků pro 1. i 2. stupeň ZŠ a od r. 2010 členkou Akademického senátu PF JU v Českých Budějovicích. Od roku 2012 je členkou Ústřední komise Zeměpisné olympiády. Členka České geografické společnosti (r. 2004). Externě vyučuje zeměpisný seminář na Gymnáziu Jírovcova v Českých Budějovicích.
 

Mgr. Martin Blažek

image008 Martin Blažek je odborným asistentem na katedře geografie PF JU v Českých Budějovicích. V rámci svých vědecko-výzkumných aktivit se zaměřuje na geografické informační systémy a nové technologie v geografickém výzkumu. Jeho hlavním zájmem je především didaktický aspekt zapojování moderních komunikačních a ICT technologií do výuky zeměpisu a využívání aktivizačních a inovativních metod v oborové didaktice. Aktuálně se věnuje badatelsky orientovanému vyučování a terénní výuce, v nichž spatřuje potenciál pro povýšení zeměpisu z předmětu kladoucího důraz na memorování faktických údajů na disciplínu, v rámci níž se žáci naučí syntetickému kritickému myšlení skrz praktickou zkušenost s daty, přístroji a specializovaným softwarem.
 

Jan Dvořák

image010 Jan Dvořák je od r. 2008 studentem PF JU v Českých Budějovicích (program Učitelství pro 2. stupeň ZŠ, obor zeměpis – tělesná výchova). Od roku 2013 se aktivně podílí na grantových projektech Katedry geografie PF JU (např. Elektronické environmentální vydavatelství, Mapování invazních druhů rostlin v Jihočeském kraji aj.). Zpracovává diplomovou práci zabývající se možnostmi využití hry geocaching ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. V roce 2014 organizoval v rámci Dnu Země geocachingový program pro žáky 2. stupně ZŠ Dačice s tematikou „Po stopách lupiče Grasela". S tímto výukovým programem rovněž obsadil 2. místo v rámci přírodovědné sekce 4. ročníku studentské odborné soutěže Studentská inovace praxí pořádané na PF JU v Českých Budějovicích v dubnu 2014. Od roku 2012 vede sportovní volnočasové kroužky pro žáky základních škol v Českých Budějovicích v rámci občanského sdružení Aktivity České Budějovice. Od roku 2013 se aktivně podílí jako lektor na dětských táborech organizovaných v rámci ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou.