Jak se stát tvořivým učitelem?

 úterý, 22. duben 2014 00:00
Roadshow

Program:

10:40–10:50

ÚVOD

10:50–11:10

Výměna identity

11:10–11:25

Evoluce učitele

11:25–11:45

PŘESTÁVKA

11:45–12:10

Ať se vymění...

12:10–12:20

Diskuse (nejen) na téma „ideální učitel“, zhodnocení Roadshow

Podstatou RoadShow je zábavným a interaktivním způsobem předvést výsledky vědy a výzkumu, studenti zakusí vědu všemi svými smysly. Nejde o klasickou přednášku, důležitou úlohu hraje zapojení studentů do aktivit RoadShow. Studenti Vaší školy si na vlastní kůži vyzkouší učitelské povolání, a to zábavnou formou.

Ve dvojicích si budou povídat, aby se o sobě dozvěděli základní informace. Pak se ve dvojicích vymění, aby měl každý jiného partnera, a znovu říkají základní informace ovšem tentokrát o svém partnerovi z minulé dvojice. Stejným způsobem se vymění ještě jednou. Poté každý nahlas představí základní informace o člověku, kterého mu naposledy představil jeho partner. Ostatní hráči hádají, o koho jde. Dále si zahrají si hru „Evoluce učitele“, v jejímž průběhu si uvědomí odlišná pojetí učitelského povolání v průběhu věků.

V rámci aktivity „Ať se vymění..." budou studenti sedět v kruhu na židlích, kterých je o jednu méně než je hráčů. Jeden hráč stojí uprostřed kruhu a říká: „Ať se vymění ti, kteří...", a přidá jakoukoliv vlastnost (mají na sobě bílé tričko, byli už někdy u moře, mají bratra, je jim víc než 18 let...). Hráč uprostřed kruhu smí říkat pouze takové vlastnosti, které má i on sám a vlastnosti se nesmí znovu opakovat. Všichni hráči, kteří mají vlastnost, kterou uvedl (např. mají na sobě bílé tričko), si musí v tom okamžiku navzájem vyměnit místa na židlích. Jakmile si začnou měnit místa, hráč uprostřed se snaží zabrat si jednu židli pro sebe. Na koho nezbyde židle nebo kdo se zapomene vyměnit, přechází doprostřed a přebírá jeho úlohu. Stejně tak ten hráč, který (kromě toho uprostřed) má jediný danou vlastnost, si musí vyměnit místo s hráčem uprostřed.
V závěru Roadshow proběhne diskuze (nejen) na téma „Jak si představuji ideálního učitele?".

Lektoři:

 

Mgr. Luboš Krninský

image006

Po absolvování gymnázia jsem vystudoval učitelství předmětů český jazyk a občanská výchova pro 2. st. ZŠ na PF JU v Českých Budějovicích. Protože jsem po ukončení studia nenašel místo učitele, strávil jsem rok v obchodní firmě. Poté jsem čtyři roky působil jako učitel na 2. st. ZŠ v Českém Krumlově. Vyučoval jsem český jazyk, dějepis, občanskou a rodinnou výchovu, seminář společenskovědních předmětů. Tři roky jsem také působil jako školní metodik prevence. I z toho důvodu (ale bylo jich podstatně více) jsem se rozhodl studovat arteterapii na PF JU (studium jsem absolvoval na začátku roku 2012). V současnosti vyučuji čtvrtým rokem na katedře pedagogiky a psychologie PF JU. Odborně se zaměřuji na obecnou didaktiku, pedagogickou komunikaci a problematiku učitelské profese (mimo jiné na pracovní zátěž, které jsou učitelé vystaveni). Ve svém doktorském studiu se věnuji vztahu osobnosti učitele a jeho pedagogického působení.

PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.

image008

Iva Žlábková absolvovala bakalářské studium učitelství chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze, dále magisterské a doktorské studium v oboru Pedagogika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracovala jako učitelka občanské nauky a psychologie na střední odborné škole, kontrolorka v chemické laboratoři a odborná asistentka na Teologické fakultě a následně na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Odborně se zaměřuje na didaktiku, pedagogiku volného času a pedagogickou komunikaci. Ve svých výzkumech řeší problematiku úspěšnosti ve škole a ve volnočasových aktivitách.