Cesta do hlubin študákova světa

 pátek, 28. březen 2014 00:00
Popularizační Workshopy

Program:

9:00 - 9:15 Registrace účastníků
9:15 - 9:30 Slavnostní zahájení semináře děkanem PF JU Mgr. Michalem Vančurou, Ph.D.
9:30 - 11:45 1. blok – Filozofie pro děti
11:45 - 13:00 Přestávka
13:00 - 15:00 2. blok – Globální rozvojové vzdělávání v praxi aneb jak atraktivně pracovat s děním v současném světě
15:00 - 15:15 Ukončení semináře, rozdání certifikátů, diskuse

Účastníci semináře se mohou těšit na praktické informace o dvou moderních pedagogických přístupech – Filozofii pro děti a Globálním rozvojovém vzdělávání.

I. Filozofie pro děti

Filozofii pro děti je pedagogický přístup rozvíjený od konce 60. let 20. století na základě aktivit Matthew Lipmana (1923–2010). Díky obecné platnosti principů, na kterých stojí, je tento program využíván v řadě rozmanitých oblastí: nejen ve školách, ale také ve sféře volného času, na školeních manažerů, v sociální práci aj. Cílem „filozofování" je učit se lépe si všímat světa kolem sebe (rozvoj schopnosti identifikovat a formulovat problémy, vyjádřit svůj zájem v podobě otázky, na kterou má smysl hledat odpověď), lépe přemýšlet (rozvoj kritického, tvořivého a angažovaného myšlení), lépe se rozhodovat, žít s ostatními (rozvoj sociálních a komunikativních dovedností, příprava na život v demokratické společnosti).
Prezentace bude obsahovat námět (něco málo z teorie, praktickou ukázku a její reflexi), jak lze ve výuce využít metodu filozofického dialogu (diskuse) – spolu s dalšími doplňkovými cvičeními a aktivitami – k rozvoji kritic-kého a tvořivého myšlení (a v důsledku pak ke zlepšení vztahů ve skupině).

Lektoři:

 

PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.

image006 Iva Žlábková absolvovala bakalářské studium učitelství chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze, dále magisterské a doktorské studium v oboru Pedagogika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracovala jako učitelka občanské nauky a psychologie na střední odborné škole, kontrolorka v chemické laboratoři a odborná asistentka na Teologické fakultě a následně na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Odborně se zaměřuje na didaktiku, pedagogiku volného času, pedagogickou komunikaci a Filozofii pro děti. Ve svých výzkumech řeší problematiku úspěšnosti ve škole a ve volnočasových aktivitách.
 

PaedDr. Petr Bauman, Ph.D.

image008 Petr Bauman v roce 2000 absolvoval studium učitelství anglického jazyka a občanské výchovy pro 2. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, na téže fakultě v roce 2012 získal doktorát z pedagogiky. Rigorózní zkoušku (PaedDr.) z didaktiky společenských věd vykonal na Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. Vyučuje na Teologické a Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, zaměřuje se na výzkum pedagogického myšlení (souvislost mezi tím, jak pedagogové o své práci přemýšlejí a jak ji vykonávají), vyučuje pedagogiku (didaktiku a filozofii výchovy). Programu Filozofie pro děti se věnuje od roku 2000. Je autorem knihy Filozofický dialog jako cesta prevence násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení (2013).

II. Globální rozvojové vzdělávání v praxi aneb jak atraktivně pracovat s děním v současném světě

Globální rozvojové vzdělávání usiluje o to, aby každý byl zodpovědný za svět, ve kterém žijeme. V praxi ale učitelé často čelí otázkám, jak složitě vypadající globální témata uchopit. V rámci prezentace bychom rádi představili příklady dobré praxe a ukázali, že práce s aktuálním světovým děním se není třeba obávat. Naopak může být velmi užitečným nástrojem k podpoře aktivního učení a zájmu žáků a studentů o dění ve svém okolí i v jiných částech světa.
Cílem semináře je seznámit pedagogy s obsahem, cíli, principy i metodami výuky GRV na příkladu ukázkové hodiny GRV. Absolventi si prohloubí znalosti o současných globálních problémech světa i vzájemném propojení celosvětového dění. Seznámí se s efektivními metodami výuky GRV, které žákům pomohou těmto souvislostem porozumět a které podněcují touhu přispět svým dílem ke změně. Cílem semináře je připravit pedagogy na roli učitele GRV, který má funkci zprostředkovatele a faciliátora, žáky vede k samostatnému objevování a komplexnímu poznávání.

Během interaktivně vedeného bloku se mj.
- dozvíte, jak připravit výuku tak, aby představovala pro studenty otevřené a podnětné prostředí, a připravovala je na budoucí život v rychle se měnícím světě,
- seznámíte s nabídkou metodické podpory učitelů v rámci projektů programu Varianty.

Lektoři:

 

RNDr. Jana Kubelková, Ph.D.

image010 Vystudovala obor Učitelství geografie a biologie pro střední školy na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V loňském roce dokončila doktorské studium v oboru Sociální geografie se zaměřením na rozvojová studia na téže fakultě. Globálnímu rozvojovému vzdělávání se věnuje od roku 2009. V rámci vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni pracuje na projektech, které pomáhají školám vést studenty k odpovědnému přístupu k okolnímu světu a zapojení se do řešení celosvětových problémů. Od roku 2013 vede mezinárodní projekt „Za změnou je učitel!", který se snaží o ukotvení GRV ve formálním vzdělávání budoucích učitelů.
 

Mgr. Tereza Čajková

image012 Tereza Čajková vystudovala obor Psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve spolupráci s nevládními organizacemi se od roku 2010 věnovala problematice lidských práv a odpovědné spotřeby. Od roku 2012 vedla Program globálního rozvojového vzdělávání organizace ADRA, v rámci kterého realizovala kurzy Globální výchovy pro studenty pedagogických fakult či program Světová škola. Ve vzdělávacím programu Varianty vede od roku 2014 mezinárodní projekt „Za změnou je učitel!".
 

Mgr. Vlasta Kovaříková

image014 V roce 2012 absolvovala tříměsíční pedagogickou praxi v Namibii, v rámci které vyučovala ve čtvrtém ročníku Mina Sachs School, Keetmanshoop. Spolupracovala s organizací Namibian People in Need na vedení chráněné dílny pro HIV pozitivní ženy, kde založila klub volnočasových aktivit. Od roku 2012 působila jako tutor primárního vzdělávání na Novém Zélandě, kde také získala pedagogickou praxi v soukromé škole KingsView School, Kingston, NZ. V roce 2013 se podílela na mezinárodním projektu „Global dimension in Social Sciences Subjects in Formal Education" pod vedením Education Development Center v Litvě. V oblasti Globálně rozvojového vzdělávání spolupracuje s KGE PF JČU na grantovém projektu organizace ČvT „Za změnou je učitel". V současné době působí jako učitelka 1. stupně na základní škole s rozšířenou výukou jazyků – Dino Elementary School of Prague.