Účastníci popularizačního semináře se mohou těšit na informace o motivačních fyzikálních pokusech a na praktické ukázky jejich didaktické realizace ve výuce na ZŠ. Dále se účastníci seznámí s moderními metodami kreativní výuky fyziky v prostředí základní školy.
Motivační pokusy z fyziky
Prezentace bude věnována problematice fyzikálních pokusů, brány do fyzikálního poznání dětí a mládeže. Součástí prezentace budou praktické ukázky zajímavých fyzikálních pokusů, bude provedena jejich následná analýza, vysvětlení jejich podstaty a technické aplikace.
Proč bych měl přijít?
Abych si udělal pozitivní obraz o současnosti i historii fyziky, který je nevhodně „pokřiven“ především kvantitativním pojetím výuky fyziky.
Budu mít možnost osobní praktické zkušenosti prostřednictvím jednoduchých fyzikálních pokusů.
Lektor:
Mgr. Jan Proll
Jan Proll vystudoval na PF JU v Českých Budějovicích obor Učitelství fyziky a technické výchovy pro druhý stupeň ZŠ. Profesně se zaměřuje na praktické aplikace z různých oblastí fyziky: mechanika (konstrukce), elektřina a magnetismus (elektrická a elektronická zařízení) a jejich didaktická pojetí.
Metodika rozvoje tvořivosti ve vyučování fyziky
Význam fyziky jako vyučovacího předmětu nespočívá pouze v předávání fyzikálních poznatků, ale především v rozvoji tvůrčího fyzikálního myšlení. Divergentní úlohy a myšlenkové mapování představují dva nástroje inovované metodiky zaměřené na rozvoj tvůrčího myšlení ve fyzice.
Proč bych měl přijít?
Dozvím se nejnovější informace o:
divergentních fyzikálních úlohách, které žákům poskytují prostor pro uplatnění vlastního kreativního řešení,
myšlenkovém mapování, nástroji tvůrčího řešení problémů, který mimo jiné pomáhá žákům překonávat obtíže s abstraktním matematickým aparátem při řešení tradičních problémových úloh.
Lektor:
PhDr. Václav Meškan
Václav Meškan působí jako odborný asistent na Katedře aplikované fyziky a techniky PF JU. Současně vyučuje na fakultní Základní škole L. Kuby v Českých Budějovicích. V roce 2008 absolvoval PF v Českých Budějovicích. Od roku 2009 studuje na PF ZČU v Plzni doktorský studijní program Teorie vzdělávání ve fyzice. Titul PhDr. mu byl udělen na PF ZČU v Plzni (Studijní obor: Specializace v pedagogice – Teorie vzdělávání ve fyzice). Zabývá se didaktikou fyziky, předmětem jeho zájmu je především rozvoj tvůrčího myšlení žáků, fyzikální experiment ve vyučování fyziky a počítačem podporovaná výuka fyziky.