Tato výborná aplikace nefunguje na tomto starém prohlížeči. Pokud si tedy chcete zahrát, tak doporučujeme aktualizovat Internet Explorer na verzi 11, nebo použít alternativní prohlížeč.
kurzor

Estetika letem světem

mapa Rusko Česko Polsko Německo Dánsko Francie Itálie Řecko Usa Velká Británie

Česká estetika

Josef Durdík (1837 – 1902)

Josef Durdík Původně se zabýval studiem přírodních věd a filosofie. Estetice se začal věnovat až na svých přednáškách na Universitě Karlově. Byl ovlivněn Kantem a Leibnitzem. Estetiku spolu s etikou řadí mezi exaktní vědy a je autorem knihy Všeobecná aesthetika, která se skládá ze tří oddílů:
  1. O pojmu krásna
  2. Druhové krásna
  3. Krása ve skutečnosti
Jeho definice estetiky zní, že to je nauka o všeobecných zákonech krásy. Durdík pomocí indukce a dedukce hledá zdroj a příčinu "krásného dojmu" a dále hledá vnější příčiny toho, proč je jeden objekt krásný a druhý nikoliv. Krásné definuje jako to, co se líbí samo o sobě bez ohledu na příjemnost, užitek a osobní zájem recipienta. Dále mluví o složeném krásnu, kdy krásno je složeno z různých poměrů, kterým se však musí dát forma, protože při estetickém soudu hodnotíme právě formu.

Miroslav Tyrš (1832 – 1884)

Miroslav Tyrš Byl zakladatel Sokola, avšak původně tento spolek nezamýšlel pouze tělocvičně, ale také esteticky. Chtěl, aby se u českého národa krása ducha odrážela v kráse těla, tak jak tomu bylo v antice, jelikož se shlédl v řeckém ideálu kalokagathei. Pro Sokol navrhl i kroj, avšak po prvním všesokolském sletu tento spolek opouští, jelikož ho již omrzel. Je také považován za prvního českého výtvarného kritika (zabýval se například díly Myslbeka či Mánese). Kritizuje období, která se odklonila od klasického pojetí přírody. Zabýval se také dějinami umění zejména antikou a renesancí, které také přednášel na Karlově universitě.

Otakar Zich (1879 – 1934)

Byl učitelem Jana Mukařovského. Je významným českým estetikem, který se věnoval zejména estetice dramatického umění a hudby. Za jeho nejvýznamnější dílo je považována Estetika dramatického umění. Zich se zde snaží ukázat, že není možné chápat dramatické umění jako literaturu, a že je třeba pečlivě rozlišovat a neomezovat analýzu dramatického umění podle toho, co je zapsáno v textu. Při analýze dramatického děje zkoumá to, co se odehrává na jevišti. Význam dle něj nenese to, co herec říká, jak se tváří, jak chodí, ale i to odkud a kam chodí. Tvrdí, že si můžeme vytvořit estetický objekt na základě dramatického textu a na základě divadelního představení (viz graf): V tomto díle se tedy zabývá dramatikovou tvorbou, hercovou tvorbou, divadelní scénou atd... Jeho dílo je vysoce ceněno divadelními teoretiky dodnes.

Otakar Zich (1879 – 1934)

Otakar Zich (1879 – 1934)

Dále také rozlišuje dramatickou osobu a hereckou postavu:

Jan Mukařovský (1891 – 1975)

Byl významným představitelem Pražského lingvistického kroužku a také strukturalistické estetiky, ale po r. 1945 se od strukturalismu odvrací k marxismu. Důležité pro estetiku je jeho pojetí:
  • estetické funkce Ta je součástí všeho kolem nás. V umění má dominantní postavení. Estetickou funkci nemá předmět samotný, ale pojí se k našemu postoji.
  • estetické normy Estetická norma je soubor pravidel. Fixuje, reguluje a váže estetickou funkci. Ideálem je normu porušit, abychom ji naplnili, ale při porušování norem bychom měli brát ohled na tradici. Estetická norma prověřuje schopnost estetické funkce plnit svou funkci.
  • estetické hodnoty Estetická hodnota je míra schopnosti dané věci sloužit svému účelu. Hodnotí dílo kompletní se všemi jeho funkcemi. Estetická hodnota je neustále pohyblivá a je umístěna v institucích, což znamená, že má silný sociální aspekt.

Jan Mukařovský (1891 – 1975)

Jak bylo výše uvedeno, k estetické funkci se pojí postoj, a tak Mukařovský uvádí 4 základní postoje:
  1. praktický - zde se snažíme předmět, co nejvíce využít
  2. teoretický – při tomto postoji se snažíme věc poznat
  3. magicko-náboženský - zde znak odkazuje ke skutečnosti
  4. estetický - zde znak odkazuje sám k sobě
Mukařovský také vymezuje definici uměleckého díla. Tvrdí o něm, že je to jakákoliv skutečnost, v níž je estetická funkce dominantní a alespoň v malé míře porušuje zavedené normy. Umělecké dílo je arbitrárním znakem a odkazuje k sobě samému.

Společnost pro estetiku

V dnešní době při Akademii věd ČR, působí Společnost pro estetiku, která mapuje současné směry a proudy nejen v estetice, ale i v humanitních vědách. Pořádá různé semináře, konference, workshopy atd. a na jejím blogu http://www.estetikaspol.cz shromažďuje informace o estetice a jejích příbuzných oblastech. Pokud se o estetiku zajímáte určitě tyto stránky navštivte!

Ruská estetika

Roman Jakobson (1896 - 1982)

Jeden z nejvýznamnějších lingvistů 20.st. a před 2. světovou válkou žil v Československu, kde se stal spoluzakladatelem Pražské lingvistického kroužku. Po 2.světové válce se odstěhoval do Ameriky. Patřil také do skupiny ruských formalistů, kteří v 10tých a 20tých letech 20.st. založili Moskevský lingvistický kroužek a Petrohradskou společnost pro studium básnického jazyka. Jakobson přichází s názorem, že hlavní funkcí poezie je ukázat na to, že znak není identický s tím k čemu odkazuje. Tvrdí tedy, že vztah mezi označujícím a označovaným je pouze arbitrární, ale používáním jazyka se tato arbitrárnost oslabuje.

Viktor Šklovskij (1893 - 1984)

Je dalším zástupcem ruského formalismu. Také jako Jakobson patřil k Moskevskému lingvistickému kroužku a Petrohradské společnosti pro studium básnického jazyka (OPOJAZ). Navazuje na Jakobsona a tvrdí, že poezie a krásná literatura mohou oživovat uvědomění si arbitrárnosti a přichází s pojmem ozvláštnění. Smyslem umění je dle Šklovského ozvláštnit realitu běžného života a běžnou komunikaci. Ozvláštnění ukazuje na analýze románu: který dělí na dvě složky na fabuli (prostý sled událostí) a syžet (možnosti, které autor může použít např.: výrazy, styl... tedy to, jakým způsobem autor text ozvláštní). Fabule tak může být zpracována různými syžety, proto nemůžeme hodnotit román nebo film pouhým převyprávěním děje.

Dánská estetika

Sören Kierkegaard (1813 – 1855)

Je pokládán za předchůdce existencialismu. Z jeho děl, která se věnují estetice, je důležité zejména dílo Buď/anebo. Jeho texty mají často strukturu labyrintu, který čtenáře dovede až k sobě samému. Někdy bývá označován jako kodaňský Sokrates. Kierkegaard opovrhoval davem a stejně jako Nietzsche odsuzuje církev jako instituci. Rozlišoval 3 stádia lidského života:
  1. estetické - estét dle něj vyznává okamžité potěšení, rozkoš, má radost z náhlých situací a nestará se o budoucnost. Je egoistický, jelikož se rozhoduje jen na základě libosti a nelibosti.
  2. etické – člověk se soustřeďuje jen na podstatné a všeobecné věci, které platí pro všechny. Jedinec v tomto stádiu bere ohled na ostatní a řídí se podle mravních norem.
  3. náboženské - v tomto stádiu je jedinec nejvíce naplněn svobodou, stojí tváří v tvář absolutnu. Neřídí se zde žádnými příkazy nebo fakty. Toto stádium naplňuje lidskou jedinečnost.

Francouzská estetika

René Descartes (1596 - 1650)

René Descartes

Byl filosof, matematik a přírodovědec. Jeho teorie (metoda), skrz kterou hledá novou filosofickou jistotu, vychází z rozumu a spočívá v tom, že musíme pochybovat o všem kromě sebe. Jeho slavný výrok Cogito ergo sum (= Myslím tedy jsem) to jen potvrzuje. Myšlení je důkaz existence člověka. Zpochybnit dokážu vše kromě sebe.

V estetice však pro Descarta racionalita nehraje velkou roli. Umění a krása nepodléhají dle něj rozumu a jsou jen pouhými subjektivními výtvory naší představivosti. Soud vkusu je dle něj také subjektivní. Každý vjem působí na jedince odlišně, proto tvrdí, že nemohou existovat pevná pravidla umění.

Jako první se pokusil popsat estetický zážitek z biologického hlediska (př.: popisuje psychologické pochody).

Charles Batteux (1715 - 1780)

Francouzský filosof a estetik. Přichází s pravidly umění a vytváří jejich klasifikační systém. Umění dělí na:

  1. mechanická (jsou ta umění, která nám slouží např.: zemědělství)
  2. krásná (jsou ta umění, která nám přináší požitek např.: malířství, sochařství, tanec, divadlo, literatura, básnictví)
  3. přidaná (ta umění, která jsou užitečná a přináší požitek např.: architektura a řečnictví)

Denis Diderot (1713 - 1784)

Denis Diderot

Umělec i teoretik, řadí se k francouzským encyklopedistům. V umění si byl vědom, že pro posuzování uměleckých děl jsou vedle rozumu důležité i city a asociace, které v nás dílo vzbuzuje. Umělecké dílo má dle něj napodobovat život, tedy pravou realitu a nezaměřovat se na nepravděpodobné věci.

Michel Foucault (1926 – 1984)

Michel Foucault

Bývá považován za zastánce postrukturalismu. Tvrdí, že vztahy mezi věcmi mají určitou logiku, a že umění narušuje stereotypy vnímání prostřednictvím nezvyklých vztahů věcí. Ve svém díle Slova a věci přichází s pojmem epistémé, který by se dal označit za mřížku, která třídí jsoucno do kategorií, vytyčuje prostor dané kultury a jejího světa. Dějiny vědy a dějiny vůbec dle něj nelze pojímat jako proces kontinuálního vývoje, naopak je třeba je zkoumat napříč různými vrstvami sedimentu kultur a hledat rozličné signifikantní zlomy, diskontinuity, hranice. Ze zkoumání epistémé vyvozuje, že žádný pohled na svět není jediný a univerzálně platný, vždy jde o proměnlivý způsob výkladu světa. Tvrdí, že nastupující epochu v historii nelze vysvětlit epochou předchozí (např.: baroko těžko pochopíme skrze renesanci) vývoj dějin je tedy dle Foucaulta diskontinuální.

Jacques Derrida (1930 – 2004)

Jacques Derrida

Tento francouzský filosof původem z Alžíru je považován za zakladatele dekonstrukce a jeho dílo ovlivnilo rozvoj literární vědy. Snaží se zkoumat, na čem pojmy stojí a díky této analýze se snaží dostat k fundamentům, tedy k základním principům. Derrida vytvořil slovo différance (různice), které od slov odkazuje k rozdílům (diferencím) mezi nimi a k tomu, že význam řeči se při porozumění neustále odkládá a nikdy nemůže být zcela přítomen.

Zaútočil na velké metafyzické systémy. Strukturalistické přesvědčení stojí na logocentrických základech (řeč, slovo, rozum, význam). Logocentrismus tedy znamená to, že naše myšlení, náš jazyk je nesen esenciálním a historickým universálním centrem, což zaručuje dosažení pravdy. Například křesťanský Bůh a celá křesťanská kultura, která se od něj odvíjí je tímto centrem. Derrida proti tomu klade provokativní otázku. Co by se stalo, kdyby toto centrum neexistovalo, kdyby bylo jen pouhým výmyslem? Toto centrum však není jediné. Ve světě jich nalezneme mnoho. Co by se stalo, kdyby všechna tato centra byla zpochybněna?

Marcus Tulius Cicero (106 - 43)

Marcus Tulius Cicero

Byl řečníkem a filosofem. Ačkoliv se u něj objevují stoické myšlenky, za stoika se považovat nedá. Řečnictví prohlašuje za umění, a proto můžeme jeho estetiku sledovat na umění slova. Cílem jeho řečnictví byla pravidla: poučit, pobavit a dojmout (= trojjedinost funkčnosti). Pokládal duševní krásu za vyšší a tvrdil, že tuto krásu objevíme v zachovávání decora (přiměřenosti). Dále po vzoru Platóna dělí krásu na mužskou a ženskou. Mužská krása je dle něj spojena s důstojností a ženská krása s půvabem. O kráse říká, že je vlastností věcí, a že se krása nelíbí jen skrze důsledky a užitečnost. Podle Cicera je umění vše, co člověk vytvoří. Tvrdí, že umění je tam, kde je poznání.

Plotínos (203 - 270)

Plotínos

Měl řadu žáků a nejdůležitějším z nich je Porfyrios, který napsal Plotínův životopis. Sepsal 6 knih o 9 kapitolách tzv. eneadách a díky němu si můžeme utvořit představu o Plotínově nauce. Plotínos se snaží ukázat roli člověka v universu a přináší exaktní definici toho, jak spolu souvisí čtyři patra lidské existence:

  1. Jedno
  2. Duch
  3. Duše
  4. Látka

Jedno dokáže nazírat sebe sama a přitom se stává duchem. Duch sám sebe reflektuje a projevuje se jako duše. Součástí duše je tělo a tělo je spojeno s látkou. Tento proces se nazývá emanace = překypování jednoho. Jedno ze sebe vyzařuje celý svět.

Plotínos (203 - 270)

Plotínos

Plotínos dále rozlišuje stupně poznání:

  1. očištění - tzn. očistíme se od smyslovosti a zjistíme, že v našem těle je nehmotná entita = duše
  2. osvícení - po nalezení duše si uvědomíme, že duše má 2 složky: látkovou a nelátkovou
  3. extáze - zde zjistíme, že jsme mimo prostor a čas (distance)

Ve své estetice se odklání od antické tradice, která spatřuje podstatu krásy v symetrii a tvrdí, že symetrie, soulad částí je pouze projevem krásy nikoliv podstatou. Krása dle něj vychází z duchovního světa.

Plotínos tvrdí, že umělec dává uměleckému dílu tvar, který pochází z umělcovy ideje. Umělec tedy pro něj není pasivním napodobovatelem, ale formuje látku a má dle něj určitý tvůrčí přínos.

Aurelius Augustinus (354 - 430)

Neboli Svatý Augustin byl nejvýznamnějším myslitelem raného středověku. O kráse tvrdí, že je objektivní vlastností věcí, nezáleží tedy na tom, jaký vztah má člověk k dané věci, krása je skryta ve věci samé. Krásu věcí vidíme dle něj jen tehdy, když nevidíme jejich užitečnost. Dle něj nestačí, aby věc byla krásná, ale také musí být vnímána jako krásná. Stopy krásy lze nalézt i v ošklivých věcech, jelikož ošklivost je pouhým nedostatkem krásy. Jeho estetika má duchovní hodnotu, protože Augustin staví výše duchovní krásu než tělesnou.

Jako funkci umění spatřoval vytváření krásy. Do umění zahrnoval i řemesla a vymezil umění, která hledají krásu. Jeho estetika byla založena na konfliktu mezi přírodou a uměním. Ve svém díle Vyznání se zpovídá z estétství jako z hříchu, což poukazuje na to, že náboženské hodnoty jsou u něj převažující.

Tomáš Akvinský (1225 - 1274)

Tomáš Akvinský

Ve středověkém sporu o univerzálie byl realistou a snažil se držet filosofii a teologii pohromadě. Z tohoto se dá odvodit pojem tomistická syntéza, kdy Tomáš tvrdí, že filosofie se nemůže vymanit z teologie. Od Aristotela přebírá pojem substance (podstata), což je nejvyšší pojem, který jsme schopni myslet. Chápeme spojitost věci s nejvyšším pojmem (= substanciální myšlení). Důležitá je u něj analogie, to znamená, že jednotliviny mají vztah k obecnému.

Kráse je podle něj záležitostí smyslového poznání a tvrdil, že potěcha z krásných věcí je pouze výsadou člověka. Oddělil krásu a dobro, jelikož tvrdil, že předmětem krásy je kontemplace a předmětem dobra je úsilí. Vždy usilujeme o dobro, ale nevidíme ho, tak jako můžeme vidět krásu.

O umělci tvrdí, že při tvorbě, dobývá hmotou nejobecnějšími pojmy (= transcendentálie). Transcendentálie jsou abstraktní pojmy, které jsou nejvyšší a jsou velice podobné nejvyššímu pojmu jsoucno. Jsou to pojmy příbuzné pojmu nejvyššímu a zároveň se dají aplikovat na konkrétní věci. Jsou to pojmy: krása, pravda, dobro. Tyto pojmy jsou předzkušenostní, skrze které můžeme pochopit jsoucno.

Alexandr Gottlieb Baumgarten (1714 – 1762)

S tímto jménem je spojen zrod estetiky jako takové. Roku 1750 vydal spis Aesthetica, kde považuje cit za poznání, ale na rozdíl od rozumového, toto poznání považuje za nejasné. Díky tomuto rozdělení tak citové poznání řadí jako samostatnou oblast poznání. Dle něj existuje poznání dvou typů, jež každý má svůj cíl. První má za cíl pravdu a do tohoto poznání řadí filosofii a vědu. Druhý typ poznání má za cíl krásu a to je právě poznání citové, do něhož řadí umění. Zabývá se podstatou krásy a také se zabývá tím, co se děje při našem vnímání. Přichází s noetickým schématem, kde dělí typy představ.

Alexandr Gottlieb Baumgarten (1714 – 1762)

pojetí dle Baumgartena

Jeho přínosem je tedy to, že rozpoznal problém ve vymezení estetiky a dal jí určitou formu.

Johann Joachim Winckelmann (1717 – 1768)

Johann Joachim Winckelmann

Je považován za zakladatele moderních dějin umění, jelikož zavedl pojem vývoje slohů a určil cíl dějin umění. Tvrdil, že cílem dějin umění je vysvětlení původu umění, jeho růstu, proměn a úpadků ve srovnání s nejrůznějšími slohy, které byly vytvořeny dobou a umělci. Přichází s pojmem estetický ideál, což je pro něj krása figury člověka, kterou považoval za nejdokonalejší bytost v přírodě. Krásu umění stavil výše než krásu přírody, jelikož uměleckou krásu považoval za vznešenou a božskou. V umění vyzdvihuje typický řecký ideál krásy (vznešenost a klid) a tvrdí, že umělec má napodobovat řecké umění spíše než přírodu, protože umění Řeků se dle něj nejvíce přiblížilo estetickému ideálu.

Immanuel Kant (1724 – 1804)

Immanuel Kant

Narodil se v Kaliningradě. Věřil v objektivní racionalismus tedy v to, že venku existuje krystalická mřížka, kterou je třeba dobýt nějakou metodou. Po seznámení s britskými empiriky se ptá po příčinách metafyziky a jde po stopě kritiky lidského rozumu. Objevuje se u něj kopernikánský obrat. Od zkoumání universa se obrací do svého nitra. Pro estetiku je významné jeho dílo Kritika soudnosti. Zalíbení a libost je určena prostřednictvím soudu vkusu a díky vkusu dokážeme esteticky posuzovat krásno a vznešeno. Soudy vkusu co do kvality musí být bez zájmu, co do kvantity všeobecně platné, co do relace musí představovat subjektivní účelnost a co do modality musí reprezentovat tuto účelnost jako nutnou.

Immanuel Kant (1724 – 1804)

Immanuel Kant

Jelikož si Kant uvědomoval, že svými požadavky na bezúčelnost by se musel vzdát škály určitých jevů, tak přichází s dvojím pojetím krásy. Krásu dělí na volnou a fundovanou. Volná krása je nezávisle existující krása a pouze u této krásy jsou soudy vkusu čisté. Tato krása nepředpokládá pojem o tom, čím má předmět být. Příkladem jsou přírodní objekty. Fundovaná krása je podmíněná krása, která je závislá na pojmu a dokonalost je předpokládána podle tohoto pojmu. Je podřízena pojmu zvláštního účelu a spadá sem krása člověka, koně, stavby, jelikož obsahuje pojem účelu.

V kritice soudnosti se dále zabývá vznešenem, přichází s teorií génia, kde odděluje genialitu od pouhého nadání. Také zde rozvíjí svou typologii umění (slovesná umění, výtvarná umění, umění hry počitků).

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831)

Georg Wilhelm Friedrich Hegel

V centru Hegelovy filosofie stojí pojem absolutna. Absolutno je pro něj duch, myšlenka a člověk je dle něj jediný tvor, který je schopen myslet o myšlení. Tvrdí, že my jsme jednou z činností absolutna a z ducha se nikdy nemůžeme vymanit. Vše co se tedy děje ve světě je výsledek seberozvíjení ducha. Vývoj ducha probíhá podle zákonů dialektiky teze (logika) - antiteze (filosofie přírody) - synteze (filosofie ducha). Jeho filosofie i estetika je řazena do triád. Filosofie ducha tedy také obsahuje triádu a to ducha:

  1. subjektivního
    • antropologie (člověk si uvědomí, že má duši)
    • fenomenologie (fáze toho, kdy duše pochopí, že není tělem; dojde k oddělení já a přírody)
    • psychologie (syntéza předchozích dvou; vědomí toho, že já pracuje s pojmem; já pojmu to, že jsem souhrnem duše a vědomí); zde si absolutní duch uvědomuje sám sebe prostřednictvím subjektu

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831)

  1. objektivního - sleduje život společnosti a patří sem filosofie státu, práva a dějin
  2. absolutního - do této části řadí umění, náboženství a filosofii
    • umění: zde je antiteze vytvořena smyslovým vnímáním, antitezí je artefakt
      • symbolická forma – architektura; (zde převažuje smyslová skutečnost nad ideou)
      • klasická forma – skulptura (sochařství); (zde je smyslová skutečnost a idea rovnocenné)
      • romantická forma – malířství, hudba, poezie; (zde je idea výše než smyslové skutečnost); hraní si s pojmy
      Umělec konstruuje věc, tak že divák se od ní odrazí k nekonečnu
    • náboženství: zde je antitezí představa (nepotřebujeme již kolem sebe přírodu a hmotné statky; vytvoříme si sami pojmy); nejdříve existovalo přírodní náboženství (člověk přisoudil božství přírodě), později člověk pochopil, že příroda je v protikladu k božství (židé a Řekové); pak přichází křesťané (Ježíš je reálný člověk a Kristus je syntéza reálného člověka a Boha)

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831)

  • filosofie: antitezí je pojem k pojmu; myšlení o myšlení; pojem sám je opozicí pojmu; prvně klasičtí filosofové (Sokrates, Platón, Aristoteles) se začali bavit o tom, že idea je duchovnost nebo tvar; v novoplatonismu se projevuje princip, kdy člověk vyvíjí pohyb proti Jednomu (= antiteze); karteziánské ego = „Myslím tedy jsem.“; pak přichází Britský empirismus, který pochopil, že se musíme opřít o jinobytí (jak se z přírody generují smysly) a syntézou Descarta a empiristů je Kant; poslední cyklus je Fichte, Scheling a Hegel

Umělecké dílo Hegel chápe jako smyslové vyzařování ideje. O estetickém postoji tvrdí, že nám umožňuje, aby se nám věci jevily takové, jaké skutečně jsou. Krása je pro něj idea, která se zjevuje našim smyslům a pravda je pro něj ideou, která se ukazuje našemu rozumu.

Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)

Arthur Schopenhauer

Je považován za zakladatele moderních dějin umění, jelikož zavedl pojem vývoje slohů a určil cíl dějin umění. Tvrdil, že cílem dějin umění je vysvětlení původu umění, jeho růstu, proměn a úpadků ve srovnání s nejrůznějšími slohy, které byly vytvořeny dobou a umělci. Přichází s pojmem estetický ideál, což je pro něj krása figury člověka, kterou považoval za nejdokonalejší bytost v přírodě. Krásu umění stavil výše než krásu přírody, jelikož uměleckou krásu považoval za vznešenou a božskou. V umění vyzdvihuje typický řecký ideál krásy (vznešenost a klid) a tvrdí, že umělec má napodobovat řecké umění spíše než přírodu, protože umění Řeků se dle něj nejvíce přiblížilo estetickému ideálu.

Friedrich Nietzsche (1844 – 1900)

Friedrich Nietzsche

Podstatou světa je dle Nietzscheho vůle k moci (mohoucnosti). Je zastáncem vitalismu. Přichází s pojmem nadčlověk, který je spojen s podstatou bytí a jeho vědění Nietzsche označuje jako tragickou moudrost. Zabývá se individuem a tvrdí, že bychom neměli hledat jeho hranice, protože tyto hranice by se měly překonávat. Člověk se dle něj pokaždé odhaduje na míň, než dokáže zvládnout.

Ve svém díle Zrození tragédie z ducha hudby vykládá estetiku na principech antiky, zejména na principech antického divadla. Toto dílo se stalo důležitým pilířem pro následná estetická bádání. V antickém divadle se zmiňuje o dvou živlech:

  1. apollinský živel - představuje antické ctnosti (míru, uměřenost a harmonii)
  2. dionýský živel - představuje opojení a extázi; je to pravůle, která se objevuje zejména v hudbě; zapomínáme na své já a na povrch se tak dostává to, co bylo ukryté v nevědomí naší mysli

Edmund Husserl (1859 – 1938)

Edmund Husserl

Zástupce fenomenologické estetiky a je i jejím zakladatelem. Fenomenologii definoval jako vědu o fenoménech. Jeho základní otázka je: Jak se věci dávají našemu vědomí?

  1. noema - předmět poznání
  2. noese - akt poznání (je proměnlivý)

Například kubistická díla, nevytvářejí noemu, ale noesi.

Chce se navrátit k věcem, jelikož se nechce vzdát předpokladu, že člověk má sílu vidět podstatu věcí. Chce dobýt fenomén. Aby se člověk dobral fenoménu, tak se musí zbavit návyků a stereotypů.

Edmund Husserl (1859 – 1938)

Edmund Husserl

Husserl ve své filosofii přichází s fenomenologickou redukcí (epoché, při níž uzávorkováváme naše stereotypy).

Tato redukce má 3 fáze:

  1. zaměření se na objekt
  2. fantazírování (zkouška čím je objekt přijatelný a čím už ne)
  3. zachycení podstaty

Jeho fenomenologie přináší estetice metodu, při které si uvědomujeme vnímání. Popisujeme při ní vnímání a prožitek uměleckých děl skrze horizont světa a vlastního já.

Martin Heidegger (1889 – 1976)

Byl žákem Edmunda Husserla a je tedy ovlivněn jeho fenomenologií. Heidegger se snažil propojit fenomenologii se základními tématy existencialismu. Základní kategorií jeho filosofie je Dasein neboli autentické bytí, jehož význam hledá zejména v díle Bytí a čas, které je napsané jako jedna velká báseň. Tvrdí, že první a poslední otázka je vždy po smyslu bytí. Zajímavý je jeho výrok: Pobyt je jsoucno, které rozumí svému bytí. Tím mínil, že bytí je fenomén (Heidegger tak zkoumá existencialitu člověka) a jsoucno je vše, co je. V pobytu mohu rozumět svému bytí, tedy svému horizontu a v rámci horizontu rozumím, že jsem objektivací horizontu v každé chvíli.

Dále přichází s existenciály (= atributy bytí), které by se daly označit jako položky situace, ve kterých rozumíme našemu bytí. Příkladem existenciál jsou rozpoložení, řeč, možnost, rozumění.

Dalším známým výrokem je bytí k smrti. Bytí k smrti je lem naší zkušenosti, každou vteřinu člověk ví, že může umřít a podle toho se tak chová, ať už vědomě či nevědomě. Abychom se však nezbláznili z toho, že na každém rohu na nás číhá smrt, tak pobyt ignoruje rozměr bytí a upadá do stereotypu.

Roman Ingarden (1893 – 1970)

Byl žákem Edmunda Husserla, a tudíž byl fenomenologicky zaměřený filosof, estetik a literární teoretik. Pro estetiku je významné jeho dílo O poznávání literárního díla. Literární dílo je dle něj intencionálním předmětem, který je závislý na bytí. V literárních dílech poukazuje na místa nedourčenosti, ta by se dala označit za mezery, která jsou čtenářem v procesu čtení zaplňována významy, jsou konkretizována. Ingarden tvrdí, že tím, že literární dílo disponuje místy nedourčenosti je ve své podstatě nehotové a potřebuje doplňování, které textově nelze dovést k úplnému konci.

Svým dílem ovlivnil představitele tzv. kostnické školy a také představitele recepční estetiky (např.: Wolfganga Isera).

Sokrates (469 - 399)

Sokrates

Byl učitelem Platóna. Je zobrazován jako pravzor všech ctností. Podobně jako sofisté zaměřuje svou pozornost na člověka a ne na kosmologické úvahy jako tomu bylo dříve. Hledá pravdu která by byla nadčasová a obecně platná a jeho otázky o kráse a estetice jsou ovlivněny etikou a morálkou. Pojí krásu s účelem. Sokrates kladl důraz na vymezování pojmů, což se stalo pilířem pro Platónovu teorii idejí.

Sokratova matka byla porodní bábou a odtud se i bere pojem sokratovská maieutika či babické umění. Co to znamená? U Platóna se často setkáváme s tím, že Sokrates často dělá hloupého (Vím, že nic nevím) a chce vysvětlit naprosto banální věc, ale poté začne klást otázky, které ukážou, že dotyčný o daném problému nic neví (sokratovská ironie). Cílem jeho filosofie bylo přivést na svět správné myšlení, což byl bolestný proces, který člověku rozkolísal základní jistoty. Sokratovská maieutika je tedy porod, obrození naší mysli.

Byl nepíšícím filosofem a my jsme tak odkázáni na texty jiných autorů jako např.: na Platóna, Aristotela, Aristofana či Xenofónta.

Platón (427 - 347)

Platón

Byl žákem Sokrata, rozebral jeho učení a zavádí svou teorii idejí. Co je to idea? Idea je neměnná a dokonalá. Je vyšší než konkrétní věci, které nás obklopují a neustále se proměňují. Náš svět, který vnímáme je tedy pouhým napodobením (mimesí) světa idejí.Takto to tvrdí Platón v mýtu o jeskyni.

Cílem je se dobrat čistě abstraktních jsoucen a s tím i souvisí to proč si Platón určil za nejvyšší ideje DOBRO - KRÁSU - PRAVDU. Naše smysly nás však spoutávají natolik, že si ani neuvědomíme , že žijeme v pouhém stínu světa idejí. Platón v dialogu Faidros popisuje život duše ve světě idejí. Tvrdí, že duše je jako spřežení dvou koní ovládaných vozatajem. Koně (emoce) se pokouší strhnout vůz pod nebeskou klenbu, ale vozataj (rozum) chce jet tak, aby se mohl dívat na ideje v nadnebeském prostoru.

O umění se Platón vyjadřuje jako o nápodobě nápodoby. Tvrdí tedy, že umění napodobuje smyslový svět, ale ten již je nápodobou světa idejí. Uměleckých děl si tedy příliš necenil.

Aristoteles (384 - 322)

Aristoteles

Byl žákem Platóna a v jeho akademii strávil 20 let. Aristoteles platónské formy nepřijímá a snaží se přijít se svou ontologií. Platón se zabývá ideou krásy, ale u Aristotela je na prvním místě problematika umění.

Veškeré umění je dle něj nápodobou a radost z nápodoby spočívá v tom, že rozpoznáváme věci z našeho běžného života. Tvrdí, že umělec napodobuje věci jaké jsou, jaké byly a jaké by mohly být. Proto vyzdvihuje poesii (básnictví) nad historii, jelikož poesie ukazuje věci jaké by mohly být na rozdíl od historie, která ukazuje jen pouhá fakta. U Aristotela se odehrává zásadní posun v cápání mimesis, jelikož uznává básnictví a řadí ho mezi techné. Tvrdí tedy, že básnictví je racionální činnost, prostřednictvím níž člověk vytváří věci na základě toho, co se naučil. Není nám tedy dáno od Boha.

Aristoteles (384 - 322)

Aristoteles

Pojmem katarze z řec. katharsis = očištění Aristoteles míní, že umění (především tragédie a hudba) vyvolává v člověku emoce, které vedou k jeho očištění, tedy k osvobození duše od záporných vášní.

Aristoteles viděl podstatu krásy v tom, co by se dalo shrnout pod pojem unitas multiplex, tedy v jednotě rozmanitosti tzn. všechny prvky díla musí být v harmonii a rovnováze, v souladu s přirozeností, tedy tak, aby se výslednému dílu nedalo nic přidat ani ubrat.

Aristotelem vrcholí řecká estetika.

Jan Duns Scotus (1270 - 1308)

Jan Duns Scotus

Byl významným představitelem pozdní scholastiky. Předmětem jeho metafyziky je jednoznačný pojem jsoucna, rozrůzňující se pomocí vnitřních modů na 10 kategorií. Vychází tedy z Aristotela a zastává ontologické pojetí metafyziky tedy, že předmětem je jsoucno jako jsoucno a smysl veškerenstva zkoumá z nejobecnějších pojmů. S aporií, že jsoucno je nejvyšší rod, se vyrovnává pomocí vnitřních modů. Entitám, které modifikují jsoucna zevnitř, říká vnitřní mody, díky kterým může vysvětlit, jak se pojem jsoucna rozrůzňuje v nejvyšší pojmy 10-ti kategorií. Pojem jsoucna je jednoznačný, ale není to rod -> rody se rozrůzňují pomocí diferencí, které k nim přistupují zvnějšku. Jsoucno se však rozrůzňuje v nejvyšší pojmy jednotlivých kategorií, pomocí vnitřních modů.

O kráse tvrdí, že je souhrnem vlastností a vztahů předmětu, který je krásný. Krása spočíve ve formě, která je uzavřenou strukturou částí.

David Hume (1711 - 1776)

David Hume

Britský empirik a jeden z významných filosofů 18.st. Pro estetiku je významné jeho dílo O normě vkusu. Tvrdí, že soudy o kráse jsou subjektivní, protože krása není vlastností věcí samých, ale existuje v lidské mysli. Posuzování vkusu přirovnává k vnímání. Měřítko vkusu je uvnitř subjektu a v jeho schopnostech správně posuzovat. Stejně jako můžeme kultivovat chuť, můžeme dle Huma kultivovat i vkus, a tak vytyčil 5 podmínek pro kultivaci vkusu:

  1. jemnost imaginace - schopnost na uměleckém díle najít detaily, kterých si ostatní nevšimnou
  2. praxe - zkušenost s posuzováním uměleckých děl
  3. srovnávání - člověk by měl znát, co nejvíce druhů krásy
  4. očištění od předsudků - zaměření se na dílo samotné, kladení si praktických cílů
  5. zdravý rozum - schopnost uspořádat rozlišené detaily do smysluplných celků

Standard (normu) vkusu najdeme u toho, kdo svůj vkus dokáže kultivovat.

Edmund Burke (1730 - 1797)

Edmund Burke

Byl anglický politik, publicista a estetik. Celý estetický proces zredukoval na cit. Neptá se tedy, co je vznešeno a krása, ale sleduje, jak v nás tyto pocity vznikají a od čeho se odvozují. Lidské pudy dělí na sebezáchovný a pohlavní. Zabývá se vznešenem a odvozuje ho právě ze sebezáchovného pudu. Krásu odvozuje z pohlavního pudu, který je spojen s láskou. Tvrdí, že estetické vlastnosti jsou výsledkem vrozeného sociálního citu a instinktu.

Edward Bullough

Je autorem teorie psychické distance kterou popsal ve svém článku Estetická distance v umění jako psychický princip. Dělí distanci na :

  1. psychickou distanci
  2. časovou
  3. skutečnou prostorovou (vzdálenost diváka od hlediště)
  4. reprezentovanou prostorovou (vzdálenost v divadelní hře samotné)

Vlastností psychické distance je dle něj distancovat(vzdálit) naše já od praktické stránky věci a jejího působení a vytvořit si zkušenost na základě novém. Distance tedy pomáhá osobě přepnout a vymanit se z praktického já a je nezbytná pro estetický postoj jako takový.

Distance má dle Bullougha dva póly a to předistancování a poddistancování. U předistancování dochází k tomu, že mezi námi a objektem je takový odstup, že ho nejsme schopni správně recipovat. Pokud jsme poddistancováni tak vztah mezi naším já a estetickým objektem je tak silný, že mu přisuzujeme reálnost (např.: při sledování hororu máme strach a zakrýváme si oči, i když víme, že to co se děje ve filmu je jen fikce)

Morris Weitz (1916 - 1981)

Je Americký literární teoretik a estetik. Je antiesencialista a jeho článek Role teorie v estetice je jedním z nejcitovanějších článků v rámci diskuse analytické estetiky. Vychází z Wittgensteinovi doktríny rodových podobností.

Všechny teorie umění hledají v umění soubor nutných a postačujících podmínek a Weitz tvrdí, že umění takové podmínky nemá. Teorie se snaží umění uzavřít, a proto jsou podle něj nesmyslné. Pojem umění má dle něj zůstat otevřený, protože kdyby se uzavřel, tak by umělci ztráceli schopnost kreativity. Uzavření teorie hodnotí však i pozitivně, jelikož každá nová teorie zlepšuje teorii předešlou.

Hlavním úkolem estetiky není dle Weitze hledat teorii, ale objasnit pojem umění, tedy popsat podmínky, za nichž tento pojem správně užíváme.

Arthur Danto (*1924)

Je filosof a teoretik umění. Navazuje na Hegela a umění chápe lineárně. Přichází s koncepcí smrti umění a tvrdí, že pokud se umění "zakoktá"(začne se točit v kruhu), pak se přestane vyvíjet a to pro něj znamená smrt. Umění dělí na dvě fáze:

  1. naturalistická - hlavním úkolem je zde nápodoba přírody. Tato fáze končí se vznikem fotoaparátu a kinematografu, jelikož dokážou lépe zachytit realitu.
  2. modernistická - umění zde ztrácí svůj historický význam, zakoktává se a začíná prověřovat svou identitu.

Ve svém článku Svět umění se snaží ukázat, proč je jistý objekt jednou uměleckým dílem a jindy nikoliv. Snaží se vysvětlit, jak Andy Warhol udělal z Brillo krabic umělecké dílo. Tvrdí, že existuje smysly nevnímatelná vlastnost, která z tohoto objektu dělá umělecké dílo. Smysly nevnímatelná vlastnost je kulturněhistorický kontext. Pokud umístíme tento objekt někam, kde se o něm dá vést diskurs, pak tento objekt (předmět) můžeme označit za umělecké dílo. V tomto díle tak předznamenává institucionální definici umění.

George Dickie (*1926)

Přichází s institucionální definicí umění a je zásadně proti Morrisu Weitzovi. Tvrdí, že umění se musí uzavřít, ale jeho určité kategorie mají zůstat otevřené. Klade důraz na striktní klasifikaci umění a vyškrtává z něj hodnotu. Umění je dle něj instituce, kde v jádru je umělec a dále se na něj nabalují všichni, co mají se světem umění něco společného publikum, teoretikové, galetie, muzea, padělatelé, obchodníci atd.

Umělecké dílo je artefakt, tedy výtvor lidské činnosti. Jak to, že tedy nalezneme např. v galerii vyplavené dřevo, které zjevně artefaktem není? Dickie to vysvětluje tak, že umělecké dílo je artefakt, který je kandidátem na ohodnocení. Pokud umístíme do galerie vyplavené dřevo, vkládáme mu tak artefaktuálnost a řadíme ho mezi kandidáta na ohodnocení, tedy z něj vytvoříme artefakt.

Ted Cohen (*1939)

Filozof a estetik věnující se Kantově estetice a teoriím metafory a vtipu. V rámci institucionální definice umění přichází s kritikou teorie George Dickieho. George Dickie tvrdí, že artefakt je kandidátem na ohodnocení. Cohen se proti ohrazuje a říká, že samotné hodnocení není nutnou a postačující podmínkou a označuje Dickieho teorii za bezzubou.

Cohen odmítá institucionální definici a tvrdí, že pokud je objekt uměleckým dílem díky nějaké instituci, tak tato instituce už nějaký statut má. Tím pádem institucionální definice ztrácí smysl, jelikož dát něčemu status předpokládá už mít nějaký status.

Cohen tak podezřívá Dickieho, že si myslí, že umělcem může být každý. Cohen do Dickieho definice vnáší hodnotu a tvrdí, že to, co je kandidátem na ohodnocení už nějaké hodnoty má. Pokud chceme něco prohlásit za kandidáta na ohodnocení tak víme, že to hodnoceno bude a tudíž, že to má určitou hodnotu.

Dle Cohena tedy umění nespočívá v instituci, jelikož tu umění bylo již před institucemi a tak dokazuje, že Dickieho teorie je ahistorická a nepřipouští si historický kontext. U Dickieho teorie dochází k závěru, že je kruhová (umění je to, co dělá umělec -> umělec je ten, kdo dělá umění).

Nelson Goodman (1906 - 1998)

Jeden z nejvýznamnějších představitelů analytické filosofie 20.st. Přichází s teorií, že svět je tvořený ze symbolů, a že žijeme na základě symbolických systémů. O světě se vyjadřujeme pomocí řeči a umění, což jsou vlastně symboly, a jelikož dle něj nedokážeme svět přímo uchopit, tak tvrdí, že padá pojem pravdy.

Umění je pro něj zdrojem poznání. O umění tvrdí, že to je symbolický systém, který odkazuje sám na sebe. Dále přichází s 5 symptomy estetična, u kterých tvrdí, že pokud je nalezneme všechny, tak skoro ve všech případech se jedná o umělecké dílo.

Nelson Goodman (1906 - 1998)

5 symptomů estetična:

  1. syntaktická hustota - syntakticky hustý systém má velké množství symbolů (př.: digitální a rtuťový teploměr - rtuť je přesnější, jelikož má velké množství symbolů)
  2. sémantická hustota - systém pomocí, jehož znaků lze vyjádřit jakoukoliv skutečnost (př. řeč)
  3. exemplifikce - pokud symbol funguje jako vzorek svých vlastností, pak jsme blíže k umění a dotýkáme se estetična
  4. relativní plnost - syntakticky husté systémy mohou mít různé využití (př.: graf vs. obrázek hory - graf je relativně prázdný a obrázek hory je relativně plný)
  5. vícenásobná a komplexní reference - symboly se ovlivňují v celém díle (př. čtu knihu a na konci díla je poslední věta, která změní celkový smysl knihy)

Estetično dle něj nestopuje žádný praktický cíl a lze ho charakterizovat pomocí bezprostřední libosti.